תזונה

קפה ואנטיאוקסידנטים

מחקרים רבים הציגו קשר שלילי בין תכולת האנטיאוקסידנטים, במזון לבין ביומרקרים כמו גלוקוז כולסטרול וטריגליצרידים, ריכוז LDL מחומצן בדם וכן היקף מותניים והשמנה בטנית ובמקביל קשר חיובי לרמות HDL (1)


קפה הוא תערובת המורכבת מכאלף כימיקלים שונים כולל פחמימות, שומנים, ויטמינים, מינרלים, אלקלואידים כמו קפאין, תרכובות אורגניות שונות כמו דיטרפנים (קפסטול וקוואול), סיבים תזונתיים וגם אנטיאוקסידנטים אנטיאוקסידנטים כמו הפוליפנולים חומצה כלורוגנית וחומצה קפאית (2).

קפה מהווה מקור תזונתי עשיר לאנטיאוקסידנטים כמו הפוליפנולים : חומצה כלורוגנית וחומצה קפאית. חומצה כלורוגנית היא תרכובת אסטר של חומצה קפאית וחומצה קינית. לפוליפנולים הללו יש פעילות אנטיאוקסידנטית חזקה. כוס קפה של 200 מ"ל מכילה 70-350 מ"ג חומצה כלורוגנית ו 35-175 מ"ג של חומצה קפאית. מחקרים מראים שכ- 33% מהחומצה הכלורוגנית וכ- 95% מהחומצה הקפאית נספגים במעי. החומצה הכלורוגנית שלא נספגה מגיעה למעי הגס ועוברת שם הידרוליזה ע"י חיידקי המעי והמטבוליטים נספגים לדם. במאמר שפורסם ב 2006 ב Am J Clin Nutr קפה דורג במקום השישי ברשימת המזונות העשירים ביותר באנטיאוקסידנטים למנה (3).


בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מציגים אפקט מגן של קפה מפני מחלות שונות כולל: סוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים), מחלות לב, סוגי סרטן מסוימים, מחלות כבד שונות, סינדרום מטבולי ודלקת תת קלינית, פרקינסון, דימנסיה ואלצהיימר ואף תמותה כללית. חלק מהמנגנונים שהוצעו כהסבר להשפעה המגנה של קפה מתייחסים ליכולת האנטיאוקסידנטית של הקפה (2).
מחקרים רבים הראו יכולת אנטיאוקסידנטית גבוהה לפוליפנולים אלו בניסויי in vitro אבל רק לאחרונה חוקרים הצליחו להוכיח גם פעילות אנטיאוקסידנטית חזקה in vivo. במחקר שפורסם השנה (2011) החוקרים יצרו מודל של מעי איסכמי ומצאו שלחומצה כלורוגנית ולחומצה קפאית מהקפה הייתה פעילות אנטיאוקסידנטית חזקה בתאים הפגועים (4).
מחקר שפורסם גם הוא ב 2011 בחן באופן ספציפי את ההשפעה של קפה נמס על פעילות אנטיאוקסידנטית של אנזימים בחולדות. הסתבר שפעילות אנזימים אנטיאוקסידנטים (catalase, superoxide dismutase, glutathione peroxidase ועוד) בקבוצת הקפה היתה גבוהה יותר (5). במחקר דומה שנערך גם הוא בחולדות נמצא ששתית הקפה הפחיתה חמצון שומנים בממברנות שבמוח והפחיתה באזור זה גם את ריכוז המחמצנים בעקבות עליה בפעילות האנזימים האנטיאוקסידנטים. לפי תוצאות אלו ניתן להסביר את השיפור בתפקוד המוחי ומניעת מחלות זקנה (6).
במחקר נוסף שפורסם לאחרונה (2011) בוצע ניסוי התערבותי שבו נתנו ל 33 אנשים בריאים לשתות למשך 4 שבועות 3 ספלי קפה ביום. במהלך התקופה נלקחו דגימות דם מהמשתתפים ונמצא ששתיה יומית של קפה הפחיתה את הנזק החמצוני כפי שנמדד ע"י מרקרים שונים (7).

לסיכום, נראה שלאנטיאוקסידנטים בקפה יש תפקיד מפתח בהשפעה המגנה של קפה מפני מחלות כרוניות שונות שבהן סטרס חמצוני מהווה גורם סיכון משמעותי. שתיה של 3 כוסות קפה ביום משפרות את מאזן האנטיאוקסידנטים בגוף ותורמות לשמירה על הבריאות.


ביבליוגרפיה:
1. Hermsdorff H.H.M. et al. Nutrition & Metabolism 2011; 8:59-67.
2. Higdon J.V. & Balz F. Clin Rev Food Sci Nutr 2006; 46:101-23.
3. Am J Clin Nutr 2006; 84:95-135.
4. Sato Y. et al. Int J Pharm 2011; 403:136-8.
5. Choi E.Y. et ak. Nutrition 2011.
6. Abreu R.V. Pharmacol Biochem Behav 2011; 99:659-64.
7. Bakuradze T. et al. Mol Nutr Food Res 2011;55: 793-7.