רוצים להרכיב לעצמכם מנה מאוזנת, עשירה ובריאה? מסתבכים עם מינונים? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להבין כמה ומה כדאי לכם לאכול במהלך היום ואיך להרכיב את צלחת המזון המושלמת.

הדרך הטובה ביותר לחיות אורח חיים בריא היא לשמור על איזון וגיוון. כלל זה חל על שגרת העבודה שלנו, הפעילות הגופנית שאנחנו עושים וכמובן גם על האוכל שאנחנו צורכים. אז כיצד באמת תדעו לשמור על תזונה מאוזנת ומגוונת? עם הטיפים הבאים זה יהיה קל מתמיד:

כלל ה-1/2: חצי צלחת מירקות ופירות

לפירות וירקות יתרונות תזונתיים רבים, בהם סיוע לעיכול, הפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, סרטן ועוד. ההמלצה הגורפת של ארגון הבריאות העולמי ומשרד הבריאות בישראל כאחד היא לשלב ירקות ופירות בכל ארוחה ולהקפיד כי אלו יהוו כחצי מהצלחת בכל ארוחה. שימו לב שיש לפחות חמישה סוגי ירקות ופירות ביום, מחמישה צבעים שונים.

כלל ה-¼ הראשון: חלבונים מהחי והצומח

ההמלצה היא כי רבע מהצלחת שלכם צריך לכלול חלבונים. יחד עם זאת, שימו לב כי חלבונים נחלקים לחלבונים מהחי וחלבונים מהצומח. הרבה פעמים, הצלחת שלנו כוללת חלבונים מהחי כמו דגים, עוף, בשר רזה, מוצרי חלב דלי שומן וביצים, אולם כדי לשמור על איזון וגיוון מומלץ להקפיד לצרוך גם חלבונים מהצומח כמו קטניות (חומוס, פול, עדשים, אפונה ועוד) בשילוב עם דגנים מלאים (אורז מלא, כוסמת, שיבולת שועל ועוד). החלבונים מהצומח עשירים בסיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ורכיבי תזונה שגופינו זקוק להם. מוצרי אסם המכילים כמות גדולה של חלבונים הם מגוון מוצרי טבעול כמו שניצל צמחוני, המבורגר צמחוני ועוד.

כלל ה-¼ השני: פחמימות

כשזה מגיע לפחמימות, ההמלצה היא להקפיד על פחמימות מדגנים מלאים שכן הם מזינים יותר ומכילים סיבים תזונתיים. מלבד זאת, בגלל שהם נספגים בגוף באיטיות יחסית, הם מספקים אנרגיה לפרק זמן ממושך. כלל זה חל כמובן גם אם אתם משתמשים במוצרים עבור בישול או אפייה, לדוגמא העדיפו קמח חיטה מלא או שילוב של קמחים מלאים במתכונים של אפייה .

ועוד כמה טיפים חשובים:

  • אל תוותרו על שמנים (טובים): אבוקדו, זרעים, אגוזים, שקדים וכמובן שמן זית הם שומנים מומלצים שכדאי ומומלץ לשלב בארוחות שלכם.
  • שתו מים: כל ארוחה טובה ומזינה צריכה לכלול גם שתייה, והשתיה המומלצת ביותר היא מים. רוצים לגוון גם כאן? בהחלט אפשר! עלי נענע, פלח לימון או אפילו חתיכת פרי יוסיפו למים שלכם טעם מרענן ועדיין ישמרו את השתייה שלכם בריאה ונכונה לארוחה.
  • וכמובן – ספורט: אורח חיים בריא כולל גם פעילות גופנית. ההמלצה היא להקפיד על 150 דקות בשבוע לפעילות הגופנית האהובה עליכם, אולם גם כאן אתם מוזמנים להוסיף עניין ולהתחיל לגוון!.

לסיכום, זכרו: כדי לחיות אורח חיים בריא ומאוזן צריך להתמיד – אבל כדי להתמיד, צריך לגוון. צריכת מזון מגוון תסייע לכם לשמור על שגרת ארוחות מזינה  מעניינת וכזו שאפשר לשמר לאורך זמן. הסיפוק, מצב הרוח הטוב והגאווה יתווספו גם הם :)